کل نماهای صفحه

۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

به نام خداوند دانايي ها
بهترين شرايط آمادگي براي آزمون کارشناسي ارشد چگونه به دست مي آيد ؟

همان طور که پيش تر گفته شد ، وبلاگ حاضر در صدد است از ابتداي شهريور ماه سال جاري ، برنامه ي کمک آموزشي خود را در ارتباط با آزمون کارشناسي ارشد توسعه ي روستايي براي داوطلبان اين رشته ارائه نمايد . بديهي است کليات اين برنامه مي تواند براي داوطلبان ساير رشته هاي تحصيلي نيز مورد استفاده قرار گيرد .
به هر تقدير پيش از هر سخني يادآوري مي نمايد که آنچه در ادامه خواهد آمد ، تنها در مقام بيان تجربه ي شخصي نگارنده توام با دانشي هر چند خرد در باب چگونگي آمادگي براي چنين آزموني است که البته با موفقيت نيز همراه بوده است . با اين توضيح در اين مبحث ، به بيان و بررسي برخي نکات مي پردازيم که رعايت آن ها مي تواند بهترين شرايط آمادگي را براي آزمون کارشناسي ارشد فراهم آورد .

يک آغاز خوب
نخستين توصيه ي است که می توان به آن تاکید کرد
امروز که نوشتن اين مطلب را آغاز کرديم ، 25 مرداد ماه است . به عبارت ديگر با فرض برگزاري آزمون کارشناسي ارشد در دهه ي سوم بهمن ماه ، مي توان گفت حدود 6 ماه يا 180 روز تا برگزاري اين آزمون فرصت باقي است . اين که آيا اين فرصت براي داشتن بهترين شرايط آمادگي ، کافي است يا نه ؟ تا حدود زيادي به بضاعت علمي داوطلبان در شرايط حاضر و نيز به ميزان انگيزه و تلاش آن ها در طول اين مدت ، براي رسيدن به هدف مطلوب ، بستگي دارد . ضمن اينکه طولاني بودن برنامه ي مطالعه نه تنها نمي تواند موفقيت آن را تضمين نمايد بلکه اين احتمال را نيز به وجود مي آورد که ذهن فرد در طول زمان دچار فرسايش و خستگي شده و او را از ادامه ي راه باز دارد .

گام نخست : شناخت رشته ي تحصيلي مورد نظر
با عنايت به اين که در حال حاضر فارغ التحصيلان دوره هاي کارشناسي مي توانند در رشته هاي مختلفي به ادامه تحصيل بپردازند ، مساله ي عدم شناخت کافي از رشته ي تحصيلي انتخابي ، عليرغم علاقه مندي به آن ، پيش مي آيد . داشتن يک شناخت نسبي از رشته ي تحصيلي مورد نظر به داوطلب کمک مي کند که برنامه ي مطالعات خود را با دقت بيشتري تهيه و تدوين نمايدکه به حتم عکس اين موضوع نيز صادق است . لذا پيشنهاد مي شود داوطلبان با مراجعه به منابع و افراد مختلف از جمله دانشجويان کارشناسي ارشد که در حال حاضر در همان رشته ي مورد نظر آن ها به ادامه تحصيلي مي پردازند ، نسبت به آن رشته و دروسي که بايد مطالعه نمايند ، اطلاعات جامع و کاملي را به دست آورند . به عنوان مثال کسي که رشته ي توسعه ي روستايي را انتخاب مي کند ، بايستي بداند منظور از توسعه ي روستايي چيست ؟ به چه موضوعاتي مي پردازد ؟ در دنياي امروزي و شرايط کنوني چه کاربردي دارد ؟ بازار کار آن چگونه است ؟ و ... با پاسخ به اين سوالات ، فرد مي تواند ميزان علاقه مندي خود را به اين رشته تعيين کند و حداقل با خود به توافق برسد که آيا اين رشته تحصيلي هماني است که مي تواند نيازهاي او را برآورده کند يا نه ؟ همچنين با شناخت دروس آزموني آن ، مشخص مي کند که آيا اين دروس مورد علاقه وي بوده و مي تواند با مطالعه ي موثر آن ها ، خود را به خوبي براي چنين آزموني مهيا کند ؟
اگر پاسخ سوالات فوق فرد را به اين نتيجه برساند که رشته ي انتخابي ، هماني است که مي خواهد و از عهده اش برمي آيد ، گام دوم آغاز مي شود .

گام دوم : تهيه مجموعه منابع ، جزوات و سوالات دروس آزموني
در گام دوم داوطلب بايستي مجموعه منابع ، جزوات و سوالات هر يک از دروس آزموني را تهيه نموده و اولويت مطالعه ي هر کدام را با توجه به بضاعت علمي و فرصت موجود ، تعيين نمايد . واقعيت اين است که هيچ يک از منابع معرفي شده نمي تواند به تنهايي براي آمادگي مطلوب جهت آزمون ، کافي و مناسب باشد ؛ و در واقع اين ترکيبي از منابع است که مي تواند مجموعه اطلاعات مورد نياز را براي داوطلب فراهم آورد . از سوي ديگر مطالعه ي تمامي منابع و جزوات پيشنهادي مربوط به يک درس کاري صعب و وقت گير است . بنابراين داوطلب بايستي ابتدا فصول يا بخش هاي مشترک و غير مشترک منابع هر يک از دروس را مشخص کرده و با اولويت بندي آن ها به شرح زير ، مطالعه ي خود را آغاز کند .
- فصول مشترک را از منبعي که به تفصيل توضيح داده است ، مطالعه نمايد .
- فصول غير مشترک را از منابعي مختلف مطالعه کند .
- با مرور فصول مشترک منابع ، مطالبي که قبلا آن ها را مطالعه ننموده است را مشخص نموده و نسبت به مطالعه ي آن ها اقدام نمايد .
براي مطالعه ي منابع ، از روش ديگري نيز مي توان استفاده کرد . اين روش بيشتر مي تواند براي کساني مفيد باشد که پيش تر در رابطه با رشته ي انتخابي خود آشنايي داشته و مطالبي از آن را مطالعه نموده اند . به اين ترتيب که منابع مختلف مربوط به يک درس را با توجه به ميزان دشواري مطالب مندرج در هر يک از آن ها اولويت بندي کرده ، و اولويت اول مطالعه را به منابعي داد که به مطالب ساده تري پرداخته اند . اين روش موجب مي شود که داوطلب به تدريج در جريان موضوعات مورد نظر درس قرار گرفته و با آموختن مطالب ساده تر ، ضمن رعايت اصل آموزش بنيادين و برخورداري از استمرار انگيزه ي يادگيري ، تا حدود زيادي از دشواري ديگر مطالب بکاهد . البته اين روش کاستي هايي نيز دارد که مهم ترين آن ، ضرورت صرف وقت بيشتر براي هر درس است . عليهذا با توجه به تجربه نگارنده ، در برنامه ي آمادگي مندرج در وبلاگ حاضر ، روش دوم مطالعه ي منابع مد نظر قرار گرفته است .

گام سوم : برنامه ريزي تحصيلي
براي برنامه ريزي تحصيلي ، اصول متعددي در منابع مختلف ذکر شده است که داوطلبان مي توانند با مراجعه به سايت ها ، وبلاگ ها و يا کتب مختلف ، به آن ها دسترسي داشته باشند . لذا ضمن اجتناب از بازگويي اين اصول ، به بيان تجربه ي نگارنده مي پردازيم که البته با موفقيت نيز همراه بوده است .
پيشنهاد مي شود با رعايت نکاتي که در بند ها 1 و 2 ذکر شد ، برنامه ي کلي مطالعات خود را به چهار دوره ي زماني تقسيم نماييد .
دوره ي نخست : مطالعه ي گذراي منابع . اين دوره مي تواند حداکثر تا يک ماه به طول انجامد .
دوره ي دوم : آموزش بنيادين مطالب . اين دوره با توجه به ميزان بضاعت علمي داوطلب و رعايت دوره ي نخست مي تواند حدود 3 ماه به طول انجامد .
دوره ي سوم : دوره ي بازآموزي مطالب ( مرور دروس و تست زني ) . اين دوره تا يک ماه در نظر گرفته مي شود .
دوره ي چهارم : دوره ي تست زني . در اين دوره آنچه که بيشتر اهميت دارد ، خود ارزشيابي و افزايش مهارت تست زني داوطلب است . اين دوره مي تواند تا سه روز قبل از زمان برگزاري آزمون ادامه داشته باشد .
اما نکاتي ديگر در رابطه با برنامه ريزي تحصيلي :
با توجه به دوره هاي زماني ياد شده ، برنامه تحصيلي به تفکيک ماه و هفته بايستي تدوين شود . در برنامه ي ماهانه ، داوطلب مشخص مي کند که چه ميزان از هريک از دروس را مي خواهد در طول ماه مطالعه کند . و در برنامه ي هفتگي نيز داوطلب به تفکيک هر روز ، ميزان زمان اختصاصي براي مطالعه هر يک از دروس را تعيين مي نمايد . اين دو برنامه را در بخش هاي بعدي با توضيحات بيشتري ارائه خواهيم کرد .
نکته ي ديگري که بايستي در تهيه و تدوين برنامه مد نظر قرار گيرد ، اجتناب از اختصاص يک زمان طولاني براي يک يا دو درس خاص و غافل ماندن از ساير دروس است . به طور کلي پيشنهاد مي شود داوطلبان قريب به اتفاق دروس آزموني خود را در طول هفته ، وفق برنامه ي مدون ، مطالعه نموده و در پايان هر هفته نيز ، زماني را براي مرور مطالب اختصاص دهند . البته بايستي به اين نکته نيز توجه داشت که اجراي برنامه خود بهترين روش براي ارزيابي موفقيت آن است . به عبارت ديگر ، داوطلبان در طول اجراي برنامه بايستي کاستي هاي آن را مشخص نموده و آن را بهبود بخشند .
زمان مطالعه ي روزانه در نخستين برنامه ي تدوين شده معمولا کمتر از برنامه هاي بعدي خواهد بود . در واقع فرد بايستي ابتدا حداقل زماني را که مي تواند مطالعه نمايد در برنامه ي خود منظور نموده و به موازات اجراي برنامه ، زمان مطالعه را نيز تا رسيدن به سطح مطلوب افزايش دهد .
بي ترديد ، تنها با تهيه و تدوين برنامه نمي توان موفقيت را به دست آورد . بلکه اهتمام به اجراي برنامه و احساس مسئوليت در قبال آن ، از جمله مهم ترين شرايط تحقق هدف برنامه به شمار مي رود .
به هر تقدير ، ادامه ي بحث در خصوص برنامه ريزي تحصيلي را به زمان آغاز آن در وبلاگ حاضر ( که همان ابتداي شهريور ماه است ) موکول کرده و در حال حاضر به همين مطالب بسنده مي کنيم .

۱ نظر:

shakiba گفت...

با سلام وخدا قوت از وبلاگتان دیدن کردم وخوشحال شدم که اینچنین همت وپشتکار دارید.
اگر امکان داره در مورد خود رشته توسعه روستایی( مهندسی کشاورزی) که اصل موضوع چیست ودر مورد چی بحث می کند وآینده آن هم توضیحاتی بفرمایید ممنون میشم.
اگه فرصت کردید برام ایمیل کنید ممنون میشم.
پایدار باشید.
شکیبا
shakib_389@yahoo.com